portrait Frank Auerbach

‘Frank Auerbach’, 9 maal 40x30cm

Frank Auerbach

Kunstschilder Frank Auerbach (Berlijn, 1931) werd in 1939 door zijn ouders naar Londen gestuurd om de nazi’s te ontvluchten. Hij werd kunstschilder en Brits staatsburger. Wellicht kent u z’n werk, het hing bijvoorbeeld in 2014 tijdelijk in de eregalerij van het Rijksmuseum tegenover Rembrandt.

Het bleek een interessante exercitie om negen keer dezelfde kop te schilderen. Bij nadere bestudering van de schilderijen vallen telkens andere verschillen op, terwijl de stijl onmiskenbaar dezelfde blijft. Een effect dat overigens minder goed te zien is bij de wat kleine reproducties. Het auteursrecht verkreeg ik van fotograaf Eamonn McCabe. Eerder schilderde ik twee portretten van Auerbach in olieverf, geïnspireerd door Lucian Freud.

 

Futurisme

Groepsportret van de Italiaanse futuristen uit 1912

‘Futurismo’, 60 x 90 cm

Het futurisme is een Italiaanse kunststroming, opgericht in 1909, waarin snelheid en vooruitgang wordt verbeeld in een soort kleurrijk kubisme. Men verheerlijkte de oorlog, als noodzakelijke reiniging voor de samenleving. Maar na het uitbreken van WO1 en de ellende die tanks en gifgas brachten, was die fascinatie snel voorbij.

De foto waarnaar ik schilderde, is in 1912 gemaakt (zie hier). Te zien zijn Russolo, Carra, Marinetti, Boccioni en Severini.

 

De gebroeders Brohvaki

De gebroeders Brohvaki

‘De gebroeders Brohvaki’, 90×80 cm

Deze tien broers -uit een Oekraïens gezin met ook nog zeven zussen- vochten aan het front in de Tweede Wereldoorlog in het sovjet-leger tegen de Duitsers. Ze overleefden het alle tien.

Het schilderij is geïnspireerd op een zwart/wit-foto van fotojournalist Yuri Rost uit 1982 (zie hier). De foto maakte deel uit van een tentoonstelling in 2008 in het Fotomuseum in Den Haag.

 

De Schreeuw

18 schreeuwende koppen

‘De Schreeuw’, 60×85 cm

Jaren geleden werd ik getroffen door het beeld van een kerel die de longen uit z’n lijf schreeuwde; prachtig expressief! Hij bleek onderdeel van het Finse mannenschreeuwkoor Huutajat (middelste rij, tweede van rechts). Uiteindelijk is hij de inspiratie geweest voor deze 18 schreeuwende tronies. Schreeuwen van verdriet, van angst, als vreugdekreet of als koorzang. Achttien paneeltjes van 18×13 cm, in één lijst gemonteerd.

 

Lang leve de kunst!

Mark Rutte, Geert Wilders en Maxim Verhagen. Gedoogkabinet 2011.

‘Lang leve de kunst!’, 40×90 cm

De (beeldende) kunst zit al geruime tijd in het verdomhoekje van de politiek. Eind 2010 heeft men de BTW plotsklaps verhoogd van 6 naar 19%. Voor mij reden om deze ‘clowns van het gedoogkabinet ‘te schilderen (Wilders, Rutte en Verhagen). Overigens is die BTW-verhoging in 2012 weer teruggedraaid. Beleid? Zoals de wind waait, waait het politieke jasje.

 

Uitleggers

Frits Wester, Ferry Mingelen en Rutger Castricum

‘Uitleggers’, 60×90 cm

Politiek analisten Frits Wester, Ferry Mingelen en Rutger Castricum spiedend naar nieuws en in de aanslag om alle mogelijke relevantie ervan aan de kijker uit te leggen.

Wie goed kijkt ziet de Nederlandse driekleur in het portret afgebeeld. Het druipende rood ademt een gespannen sfeer.

PowNews besteedde er aandacht aan op TV en ook stond er een leuk stukje over in Nieuwspoort Nieuws. Lees meer …

 

 

Studie van Vier op 4 bij 4

WAsamenstelling800hoog

‘Studie van Vier op 4 bij 4’, 70×66 cm

Een samengesteld portret van 16 paneeltjes van 15×15 cm. Tijdens het schilderen heb ik van ieder portretje acht tot 10 tussenstadia gescand, die bij het schilderij beschikbaar worden gesteld.

Uitleg over het schilderproces staat beschreven in het tijdschrift Atelier, waarvan u de PDF kunt downloaden via de archief-pagina.

 

Het vonnis

Het vonnis (naar Gisbert), 30x100, 2012

‘Het vonnis’, 30×100 cm

De laatste paar zalen van het Prado in Madrid hangen vol met indrukwekkend grote doeken van voor mij onbekende kunstenaars. Antonio Gisbert Perèz (1834-1901) schilderde politiek geladen historische taferelen. Hij was van 1868 tot 1875 de eerste directeur van het Prado. 13 Jaar later schilderde hij ‘De executie van Torijos’. Als aandenken aan mijn stedentrip naar Madrid schilderde ik een detail van dit enorme doek (390 x 601 cm). De man rechts moet Torijos voorstellen, een revolutionair die was verraden en werd opgewacht bij zijn landing in 1831 op het strand van Malaga.